Tool Control Pushes Food Safety to New Levels for KP Snack

Tool Control tilt de voedselveiligheid binnen KP Snacks naar een nog hoger niveau.

KP Snacks is onderdeel van de Intersnack Group en produceert al sinds 1953 kwaliteitssnacks in het Verenigd Koninkrijk.

Het bedrijf heeft ongeveer 1.800 mensen in dienst, verspreid over vijf productielocaties en het hoofdkantoor, en produceert hartige snacks, waaronder merken als McCoys, Hula Hoops, KP Nuts, Pom-Bear en Phileas Fogg, en ook producten onder het huismerk van de detailhandel.

Voedselveiligheid is een essentieel onderdeel van elk voedselproductieproces en omvat doorgaans alles van de verwerking en de bereiding tot de opslag. Maar met de nieuwe wetgeving en de strengere controles op gezondheid en veiligheid heeft KP Snacks aangekondigd dat het de voedselveiligheid naar een nog hoger niveau wil tillen door gereedschapsbeheer in de productielijn te implementeren.

Hoewel KP Snacks meerdere stukken gereedschap op de fabrieksvloer had, was er geen systeem om specifieke stukken gereedschap bij te houden of audits uit te voeren.

Jeremy Derbyshire, vestigingsdirecteur bij KP Snacks: “Voor KP Snacks was gereedschapsbeheer meer een ingeburgerde norm in sectoren zoals de luchtvaart, maar er waren maar weinig leveranciers die de overstap naar de voedingsindustrie hadden gemaakt. De voedselveiligheid van onze producten is van het allergrootste belang voor KP Snacks en wij stellen alles in het werk om onze consumenten te beschermen, waarbij wij onszelf voortdurend uitdagen om hierin nog beter te worden en de eisen van onze klanten te overtreffen.

“Toen ik de markt onderzocht, kwam steeds dezelfde naam naar voren als marktleider op het gebied van gereedschapsbeheer: Snap-on Industrial. Het bedrijf heeft een solide staat van dienst in zuivelfabrieken en is goed op de hoogte van de uitdagingen waarmee levensmiddelenproducenten te maken krijgen als het gaat om het beheer van gereedschap.”

KP Snacks begon in 2013 samen te werken met Snap-on Industrial, de specialist in gereedschapsoplossingen. In eerste instantie wilden ze inzicht krijgen in de manier waarop ze hun gereedschapssysteem binnen hun productielocaties konden regelen en beheren.

KP Snacks heeft uiteindelijk gekozen voor Snap-on ‘s Level 5 NTC (Networkable Tool Control) systeem. Hiermee kunnen hun werknemers een vrijwel onbeperkt aantal afsluitbare opbergsystemen voor gereedschap tegelijk beheren, waarbij ze volledige controle over het systeem hebben. Bovendien kunnen ze hiermee gereedschap en bedrijfsmiddelen in real time beheren, waardoor het risico op vreemde voorwerpen in voedsel omlaag wordt gebracht.

Dankzij de sleutelloze toegang hebben de geautoriseerde werknemers van KP Snacks toegang tot het gereedschap dat ze nodig hebben. De besturingssoftware binnen het NTC-systeem houdt de toegang bij op basis van de id-sleutelkaarten van de werknemers. Al het gereedschap is voorzien van een serienummer en door middel van een laserets gekoppeld aan een specifieke gereedschapskist. Met het NTC-systeem kan de gebruiker gebeurtenissen met betrekking tot het gereedschap, zoals Verlies, Schade of Mee naar kalibratie (en andere locaties), rechtstreeks bij de gereedschapskist melden. Deze informatie en de toegangsregistratie van de gereedschapskist worden opgeslagen in logboekbestanden op de gereedschapskist en kunnen op elk moment worden bekeken of afgedrukt. Dit geeft een volledig overzicht van de toegang tot de gereedschapskist (of geweigerde toegang) per gebruiker, tijd en datum en een volledige geschiedenis van het gereedschap, waarbij de bijbehorende gebeurtenissen worden vermeld, bijvoorbeeld als het kwijt of stuk is.

De oplossingen van Snap-on boden KP Snacks precies de juiste mate van maatwerk die ze nodig hadden.

Gareth Dughan, Engineering Manager bij KP Snacks en verantwoordelijk voor het gereedschapsproject, legt uit waarom een gebruiksvriendelijk, real-time gereedschapssysteem zo belangrijk was: “In elk deel van onze fabriek is ander gereedschap nodig, dus moesten we onze gereedschapsinventaris aanpassen aan elk specifiek deel. Dankzij het maatwerk dat Snap-on ons bood, konden we dit project kosteneffectiever maken door ervoor te zorgen dat we alleen het gereedschap kochten dat nodig was voor een bepaald deel, waardoor onnodige en dure dubbele exemplaren werd vermeden. We waren ook onder de indruk van de lasermarkeringen. Zo kunnen we elk afzonderlijk stuk gereedschap identificeren en alles nog beter bijhouden.”

Dit heeft belangrijke tijdbesparingen opgeleverd voor onze werknemers aan de productielijn, legt Gareth uit: “Door elke dag een inventaris van al het gereedschap op te stellen, ging kostbare tijd verloren: meer dan 100 personeelsleden verspreid over drie ploegen waren tot wel 15 minuten per dag kwijt aan het beheren van hun gereedschap. Met Snap-on konden we onze tijd beter beheren en dankzij het NTC-systeem is het hele proces probleemloos verlopen.

Jeremy: “Met de gereedschapskisten hebben we op een eenvoudige manier aangetoond dat we, als het om de veiligheid van onze producten gaat, bereid zijn te investeren in de allerbeste oplossingen die beschikbaar zijn. De voedselveiligheid en de naleving van de voorschriften zijn in al onze fabrieken verder verbeterd en de mensen op de fabrieksvloeren hebben geprofiteerd van het feit dat al het gereedschap in makkelijk toegankelijke opbergsystemen ligt.”

NEEM DE VOLGENDE STAP NAAR VEILIG BEHEER VAN GEREEDSCHAP

CONTACT OPNEMEN

VEILIG. ZEKER. Snap-On.