Eurostar implementeert automatisch gereedschapsbeheersysteem van Snap-on Industrial.
Het begon allemaal in 2013 toen Eurostar een aantal ControlTech industriële elektronische momentsleutels van Snap-on kocht en op zoek was naar mogelijkheden om ze op werkplek zelf te beheren, samen met andere hoogwaardige, gespecialiseerde en gekalibreerde stukken gereedschap.
Na zorgvuldige overweging van alle verschillende opties besloot Eurostar dat Snap-on ‘s ATC-gereedschapswagens en -kisten het beste aan hun behoeften zouden voldoen, voornamelijk omdat het het meest gebruiksvriendelijke en minst hinderlijke systeem was voor hun eindgebruikers.
Zodra de ATC-gereedschapswagens en -kisten op de plaats van gebruik zijn geïnstalleerd, hoeft de gebruiker alleen maar zijn of haar id-badge tegen de kaartlezer te houden. De kist of wagen krijgt automatisch toegang tot het gebruikersaccount en ontgrendelt de lades. Het gebruiksgemak is de belangrijkste reden waarom Snap-on ‘s ATC-gereedschapswagens en -kisten zo goed ontvangen zijn door de eindgebruikers bij Eurostar.
Met behulp van geavanceerde digitale beeldvormingstechnologie en eigen software wordt in real time bijgehouden wanneer elke lade wordt geopend en gesloten en welk stuk gereedschap wordt gepakt. Dit wordt zowel lokaal in de kist of wagen opgeslagen als in een centrale database. Deze kan op afstand worden geraadpleegd met behulp van de intuïtieve ATC-beheersoftware. Zodra de gebruiker het gereedschap heeft dat hij of zij nodig heeft, wordt de ATC met één tik op het touchscreen vergrendeld en beveiligd, waarna de gebruiker weer verder kan.
Het gebruiksgemak is de belangrijkste reden waarom Snap-on ‘s ATC-gereedschapswagens en -kisten zo goed ontvangen zijn door de eindgebruikers bij Eurostar.
De eerste ATC werd in de loop van 2014 als proefproject geïnstalleerd in de chassis montagehal. Deze locatie werd gekozen omdat het de locatie met de zwaarste omstandigheden is: het werk is zwaar en vies en de temperaturen kunnen sterk variëren terwijl de deuren van de loods gedurende het werk open blijven.
Na deze geslaagde proef werden nog eens 3 ATC ‘s geïnstalleerd op grondniveau tussen de sporen 4 en 5 in de hoofdloods voor onderhoud van de nieuwe 374-vloot in 2015.
In 2016 werden nog eens 4 ATC ‘s geïnstalleerd op de hoge bruggen op spoor 3 en 4 voor onderhoudswerkzaamheden aan op het dak gemonteerde apparatuur, eveneens voor de nieuwe 374-vloot. Vervolgens werd nog een ATC geïnstalleerd op de begane grond buiten het kantoor van de teamleiders in de hoofdloods. Deze bevat sleutels en ongewoon gereedschap dat elders niet wordt bewaard, waardoor het totale aantal ATC-wagens en -kisten in gebruik in het depot eind 2016 op 9 was gekomen.
ATC-gereedschapswagen op de werkplek in het midden van de hoofdloods
Tegenwoordig heeft Eurostar het aantal ATC-wagens en -kisten in Temple Mills uitgebreid naar 23 naar aanleiding van het succes van het ATC-programma, de uitbreiding van de 374-vloot en verdere onderhoudsaanpassingen in het depot. Hiermee zijn ze een van de grootste gebruikers van Snap-on ‘s Automated Tool Control System in het Verenigd Koninkrijk. Momenteel zijn de ATC ‘s als volgt verdeeld:
- Chassis montage x 1
- Begane grond hoofdloods x 10
- Hoge bruggen hoofdloods x 12
In het depot zijn ongeveer 20 ploegen met technici aan de slag, die allemaal beschikken over een persoonlijke basisgereedschapskist. De meesten van hen hebben ook elk twee gereedschapskooien voor ploegen in de 450 meter lange loods. Een van de doelstellingen van het ATC-project was om het gereedschap op de werkplek zelf beschikbaar te maken. Zo had Eurostar de helft minder gereedschapskooien nodig door gekalibreerd en gespecialiseerd gereedschap uit deze kooien te halen en in de ATC ‘s te plaatsen, zodat ze voor iedereen 24/7 toegankelijk zijn.
De helft van de teams met technici werkt in ploegendiensten waarbij ze 7 dagen werken en daarna 7 dagen vrij zijn. Het gereedschap in de gezamenlijke kooien werd dus eigenlijk de helft van het jaar niet gebruikt. Op die manier werden de uitgaven van het bedrijf aan gereedschap natuurlijk slecht benut. Bovendien hadden deze teams 25 jaar lang een uitgebreide selectie verschillend handgereedschap verzameld, wat betekende dat geen enkel team over hetzelfde gereedschap beschikte. Tot voor kort wist niemand precies wat er in die gereedschapskooien lag.
ATC buiten het kantoor van de teamleiders met sleutels en niet-standaard gereedschap
Vandaag de dag heeft Eurostar ongeveer 300 geregistreerde ATC-gebruikers en aangezien de ATC-dekking in de hoofdloods is gegroeid, werd meer en meer gereedschap onder ATC-beheer geplaatst. De engineeringteams hoeven zo een stuk minder te vertrouwen op hun persoonlijke en gezamenlijke gereedschap, maar gaan in plaats daarvan naar de dichtstbijzijnde ATC om te pakken wat ze nodig hebben.
Ze vonden de ATC ‘s ook erg nuttig bij reparaties of ongepland onderhoud, wanneer zij ver van hun gezamenlijke kooien of de opslag zijn, omdat ze nu makkelijk iets uit de dichtstbijzijnde ATC kunnen halen, in plaats van helemaal terug te lopen naar de opslag of hun gezamenlijke kooi. Dit is nog een reden waarom de ATC zo goed werd ontvangen door de technici op de werkvloer: hij is handig en maakt hun leven een stuk makkelijker. Bovendien heeft het bedrijf geprofiteerd van veel minder onproductieve tijd.
De helft van de engineeringteams werkt in ploegendiensten waarbij ze 7 dagen werken en daarna 7 dagen vrij zijn. Het gereedschap in de gezamenlijke kooien werd dus eigenlijk de helft van het jaar niet gebruikt.
De ATC-beheersoftware houdt alles bij wat er gebeurt, zowel in de ATC als via de software en slaat het op een eenvoudig doorzoekbare manier op: enorm nuttig voor het bijhouden van gegevens en voor auditdoeleinden. Eindgebruikers kunnen de ATC ook bedienen. Als een stuk gereedschap er bijvoorbeeld door een ATC-beheerder uit is gehaald voor kalibratie of reparatie, dan kan de status van dat stuk gereedschap worden ingesteld via het touchscreen van de ATC of via de beheersoftware. Omgekeerd kan een gebruiker een kapot stuk gereedschap aanmelden en hier gelijk vervanging of reparatie van aanvragen via het aanraakscherm op de wagen of kist. Vervolgens krijgt de ATC-beheerder hierover een melding.
Scott Seacombe, Industrieel Ingenieur en ATC-projectmanager: “De ATC-software is echt een juweeltje. Het is verbazingwekkend hoe nuttig het bijhouden van een nauwkeurige historiek voor gereedschap kan zijn, en de beelden die worden gegenereerd bij het openen en sluiten van elke lade kunnen heel handig zijn.”
In 2019 wil Eurostar nog minstens één ATC toevoegen en overwegen ze ook om Snap-on ‘s TC Max asset management software te gebruiken voor het beheer van al het resterende gereedschap dat nog in de opslag ligt. Met deze software kunnen ze ook verbruiksartikelen en andere items beheren. Het grootste voordeel van TC Max is misschien wel dat het naadloos samenwerkt met de bestaande ATC-beheersoftware, waardoor uiteindelijk één enkele doorzoekbare database van elk stuk gereedschap van het bedrijf ontstaat, samen met de huidige locatie en gebruiksgegevens.
BEDRIJFSPROFIEL
Snap-on Industrial is al sinds 1920 een wereldwijd toonaangevende specialist in gereedschapsoplossingen met een ongeëvenaarde expertise op het gebied van oplossingen op maat in een groot aantal sectoren, waaronder natuurlijke hulpbronnen, defensie, luchtvaart, bouw, maar ook fabricage, spoorwegen en voedselproductie.
Snap-on Industrial biedt bedrijven strategische voordelen, waarbij ze hun winstgevendheid kunnen vergroten door minder stilstand, een hogere productiviteit en betere kostenbeheersing.